torsdag 8 augusti 2013

Magnus Öström – Thread of Life (2011)


Om du gillar: Pink Floyd, Steve Reich, galet svävig jazzgitarr

Tidigare i år var jag på en konsert med Magnus Öström när de höll en premiärspelning för andra skivan. Thread of Life är den första skivan, och det är mitt första möte med den inspelade Öström. Till en början är det svårt att jämföra en inspelad skiva med ett så atmosfärisk och stämningsfullt framträdande, framförallt när värmen från hand vänner och familj befann sig i rummet.
     Jag var lite orolig för att musiken skulle sakna gnistan på skiva, men det är riktigt bra i inspelad form också. Det här är som sagt den första skivan. De spelade i regel bara musik från den nya skivan på konserten så en jämförelse låt för låt är inte vidare rättvis. Soundet är dock detsamma: en fusion av ambient, jazz, minimalism och progressiv rock. Med andra ord något som faller just mig väl i smaken. Om något ska anmärkas på så är det kanske att gitarren saknar lite tryck då och då, men det är verkligen inte ett störande element. Ibland kan även trummorna sakna lite skärpa, i regel är det det som ibland får det hela att kännas lite pressat. Kanske handlar det om tusen kompressorer, det vore första gången det har dödat dynamiken på en skiva. Värt att nämna är att självaste Pat Metheny gästspelar på spåret "Ballad for E", en låt som syftar till Öströms gamla bandkamrat Esbjörn Svensson som omkom 2006 i en dykningsolycka.
     Hur som helst är det här verkligen en grymt bra platta och om du gillar något av genrerna som jag nämnde tidigare tycker jag verkligen att du, käre läsare, ska sätta dig ner och ge den ett ordentligt försök. Passar ypperligt till resor i ens egna mentala landskap.

Inga kommentarer: