måndag 16 mars 2015

Konsert: Forest Monster

Southside Pub, Stockholm
11 mars 2015

Musiker:
Sofia Ia Nystrand - sång, piano.
Alethe Hjuberger - sång.
Jakob Lindhagen - bas, såg, keyboard.
David Holmgren - trummor.

Jag har känt till Nystrands och Hjubergers projekt under en period och såg fram emot något slags ljudande resultat. Eftersom de inte har släppt något inspelat material var det mycket spännande att höra vad de överhuvudtaget gör musikaliskt. Så i sällskap med en man från norr och en man från söder begav jag mig till Soutside Pub denna afton för att ta reda på det. Det är värt att nämna att Forest Monster har gjort ett otroligt fint jobb visuellt och det hade redan innan imponerat på mig. Riktigt snygga foton som skapar mycket förväntningar.
     Så hur låter de? Är det bra? Åh ja, det är bra! Eftersom jag endast har mitt för tillfället mycket röriga huvud att tillgå och för att jag skriver det här på tok för lång tid efter konserten har jag svårt att vara konkret. Låt mig säga att jag blev jätteglad över att höra att de låter som de ser ut att göra. Svävig och dimmig pop i nära kontakt med naturen helt enkelt. Mycket effektfullt och det känns bra att de hanterar sången så bra som de gör.
     Recensionen må vara fåordig men märk mina ord - jag är spänd inför att höra det här hemma i vardagsrummet. Ser fram emot den kommande EP:n som jag också kan bekräfta är på väg.

Man från söder, man från norr, kvällens basist.

Inga kommentarer: