måndag 17 april 2017

Allan Holdsworth (1946-2017)

Allan Holdsworth har gått bort. En riktig gigant bland gitarrister, framförallt inom jazz/fusion. Min relation till Holdsworth musik är rätt svag. Han är en av de musiker vars namn alltid är precis kring hörnet men som jag av någon anledning inte fångat in så mycket av.
     Det finns en skiva i min hylla och den är jätteviktig för mig. Det som är så spännande är att jag gillar den så mycket men trots det inte hittar fler broar in i hans övriga verk. Vad det är för skiva? "Igginbottoms Wrench" av Igginbottom. Det här är en av de tidigaste inspelningarna med Allan Holdsworth och ett fynd jag fann genom en av många skattjakter på internet. Idag äger jag den på reissue på LP. Den dyker knappt upp "på riktigt" och när den gör det är den många tusen kronor dyr. Holdsworth ska tydligen inte gilla den här väldigt mycket och det är väl inte så konstigt. Det är ett tidigt verk och han slarvar trots allt en del om man jämför mot vad han senare var kapabel till.
     Det här får markera dagen när jag inleder ett nytt försök med Holdsworth. Det lär finnas mycket guld där ute och kanske är jag äntligen insatt nog för att klicka med honom. Avslutar med några låtar från ovan nämnda skiva och tackar för Holdsworth för en av mina tidiga broar in i fusion och jazz.


Inga kommentarer: