tisdag 3 september 2013

Animals as Leaders - Weightless (2011)


Om du gillar: Intressanta och udda takter, komplexitet, teknisk eller progressiv metal, math rock

Jag trodde inte att jag skulle fästa mig vid den här gruppen så mycket som jag har gjort. Vid en närmare genomlyssning trodde jag att det skulle falla ihop. Det visade sig dock svårt att inte charmas av det hårda tekniska soundet som gruppen så träffsäkert levererar.
     Skivan dök upp i samband med att jag kollade olika projekt som medlemmarna i T.R.A.M. var/hade varit en del av. Ovan nämnt exempel var en skiva vars kombination av metal, jazz och progressivt innebar kärlek vid första öronkastet. Gitarristen Tosin Abasi är upphovsmannen till både detta projekt och Animals as Leaders (första skivan inspelad helt på egen hand med programmerade trummor).
      Skivan är som sagt mycket teknisk, hård och ofta snabb. Musikernas skicklighet är helt galen (på denna skiva har de formen som en trio) och oavsett vad man tycker om musiken smakmässigt är detta något som är svårt att ifrågasätta. Det jag själv uppskattar mycket är hur kombinationen av influenser varierar musiken och behåller dess spänning. På spår 10, To Lead You To an Overwhelming Question, är de två gitarrsolona helt fantastiska och bra exempel på denna variation som jag tänker på: träffsäker metal-shredding kombineras här med jazziga vändningar och pauser på ett mycket stiligt sätt.
     Rekommenderar varmt detta verk till fans av t.ex. Opeth och Tool (jag är inte vidare bevandrad inom metal och misstänker att det finns band som kommer mycket närmare konceptmässigt egentligen). Fans av progressiv eller teknisk rock/metal kommer nog helt klart att finna den intressant. Grym skiva väl värd din uppmärksamhet!

Inga kommentarer: