måndag 27 maj 2013

T.R.A.M. - Lingua Franca (2012)


När The Mars Volta befann sig i stadiet som jag personligen uppskattade mest (perioden runt andra och tredje skivan), var de som mest sju personer i gruppen vid liveframträdande. Bland dessa fanns bland annat musikern Adrian Terrazas ansvarig för blås och percussion. Nu har han tillsammans med tre andra duktiga musiker skapat projektet T.R.A.M.
    2012 släppte de EP:n Lingua Franca; en härlig blandning av jazz och metall (och en touch av folkmusik). Blandningen av musikaliska bakgrunder bland medlemmarna (Mars Volta, Animals as Leaders, Suicidal Tendencies) är tydligt framhävd i deras sound och det är också styrkan i denna musikkonstellation. Att blanda musikaliska stilar är inget nytt i sig men för egen del känns det gruppen gör ganska fräscht. Det här är ett  exempel på hur bra det kan bli när man blandar stilar i ett sammanhang där alla involverade är mycket skickliga på det de gör. Skivans sex spår är alla uppfinningsrika och en upplevelse i sig. Personligen föll jag direkt för det här då alla ingredienser är något jag gillar och då kombinationer är något jag alltid välkomnar.
    Jag rekommenderar denna skiva varmt till alla som inte har något emot lite mer krävande takter och konstigheter och främst har en grund i antingen jazz eller metall. Givetvis levererar jag nedan lite länkar så ge skivan ett försök (det här kan vara en av de skivor du aldrig släpper)!