söndag 11 augusti 2013

Burial - Burial (2006)


Om du gillar: taktfast atmosfär, minimalistisk techno

Jag är inte vidare bevandrad inom minimalistisk techno, deep house eller relaterande områden, men jag märker att det jag kommer i kontakt med sätter sig. Upprepningar i kombination med enkelhet kan verkligen vara ett vinnande koncept om upprepningen har ett syfte i känsla och djup. Just det känner jag verkligen är något som Burial levererar.
     I skrivande stund sitter på tunnelbanan med en kvällsstad utanför vagnrutan, ett ypperligt tillfälle för den här skivan. Intrycken via ögonen och öronen blandar sig perfekt.
     Burials repetativa ljud och takter, dränkta i reverb, studsar mot väggar av putsad betong och asfalt i en stor tom sömnig stad. Atmosfären fylls av effektfulla samplingar som figurerar som minnen av olika människoöden i detta komplexa men minimalistiska ljudlandskap.
     Jag uppskattar verkligen hur musiken sätter sig neutral i sitt uttryck, den väljer inte att yttra sig som positiv eller negativ - det är fullkomligt upp till lyssnaren hur man väljer att ta emot detta och var denne låter tankarna färdas. Rekommenderas varmt, fantastiskt att ha i bakgrunden om inte upprepningen är lockande genom uppmärksam genomlyssning. Lyssna helst i lurar och sent på kvällen.

Inga kommentarer: