söndag 13 januari 2019

Mr. Oizo - The Church (2014)

Mr. Oizo är härligt svår att placera. Quentin Dupieux, som han egentligen heter, började sin karriär genom reklamfilm och har under åren gjort mer och mer musik och nån långfilm. För er som satt och tittade på Voxpop förr i tiden är kanske namnet något ni har glömt, men inte en video som stannade i listan under lång tid. Det var i samband med jeansreklam och videon till Flat Beat som vi fick bekanta oss med hans maskot Flat Eric och därmed hans musik.



Musikaliskt var det förmodligen hans största hit vid det laget, säkert än idag. Hela första skivan är riktigt härlig och väldigt Oizo. Jag har länge drömt om att ha en Flat Erik hemma i soffan. En gång träffade jag någon som hade köp en docka i Frankrike. Min avundsjuka vet fortfarande inga gränser.

Jag brukar beskriva Mr Oizos musik som "Gangstertechno". Det sammanfattar soundet rätt bra. Hårt, experimentellt och kompromisslöst. Skivan The Church är ingen undantag och det här är nog min favorit bland allt jag hört med honom. Jag tröttnar aldrig på den här och det är fantastisk musik om man vill få lite blodcirkulation i kroppen och skärpa i hjärnan, även bra att köra bil till.

x

Inga kommentarer: