måndag 8 september 2014

Högtalarjustering - något alla musikälskare tjänar mycket på.

Ju mer utbildningen fortlöper ju mer börjar jag höra saker som jag vill ändra på i inspelningar. Dels har vi de saker man inte kan ändra på där problemen finns i själva produktionen. Sedan finns de problem som uppkommer i samband med de brister som finns i det egna uppspelningssystemet, placeringen av det och framförallt själva rummet de står i.
     Till en början kanske det känns överdrivet att ens bry sig, men genom att följa vissa grundregler kan man verkligen öka musikupplevelsen i hemmet (och filmupplevelsen för den delen). Det är inte hokus pokus vi talar om här, utan helt enkelt metoder som ger lyssningssystemet en chans att återge ljudet på ett sätt som det var meningen att det skulle återges. Man kan lugnt säga att om man inte gör dessa justeringar kan man strunta att lägga större pengar på en anläggning.
     Att ha rätt bredd mellan högtalarna, att vinkla dem rätt och, som jag själv på sistone verkligen har förstått mer än någonsin, sätta dem i rätta höjd gör så otroligt mycket. Kanske har du inte möjligheten att bestämma bredden på högtalarna, t ex om du lyssnar genom din TV. Men så fort höger och vänster högtalare är flyttbara är en bredd- och vinkeljustering något jag skarpt rekommenderar då det även med sämre system kan förändra så mycket.
     För egen del har jag ordnat bredd och vinkel sedan två år ungefär och redan där upplevde jag en stor skillnad. Äntligen har jag också tagit tag i höjdjusteringen. Innan lät det rätt bra hemma men nu låter det otroligt mycket bättre. Jag blir nästan lite ledsen när jag tänker på hur mycket musiklyssnande som jag hade kunnat få ut så mycket mer av genom åren. Jag har trots allt haft de här högtalarna rätt länge.
     Så varför skriver jag om det här nu då? Kanske mest för att jag är så glad över att en så betydelsefull förbättring har skett. Det här är något många skulle kunna jobba med med utrustningen de redan har. Det finns helt klart mer att jobba med men det känns så bra att ha åtgärdar de här riktigt givna problemen. Att vi dessutom fick det att se så bra ut känns extra bra.
     Bilder? Ja det ska du givetvis få kära läsare. Följande bilder visar utgångsläget, två höjdtester och sedan det slutgiltiga resultatet. Perfekt? Nära nog.



Inga kommentarer: