tisdag 2 september 2014

Konsert: Spinning Jennies


Valla Scen
21 juni 2014


Den här konserten var inte planerad och jag kände inte till bandet sedan tidigare. Det var i samband med ett boksläpp, Kommunism av Lars Raattamaa (länk), som gruppen spelade. Det hela ägde rum på Valla Scen, en plats som ligger mig varmt om hjärtat sedan några tidigare konsertvistelser i Stockholm med Siena Root (inspelningen av live-skivan Root Jam!) och Östersund Space Collective.
     Jag hade jobbat kväll och ramlade in någonstans efter halva konserten med då både lap slide guitar och banjo medverkade bland instrumenten var det inte svårt att charma mig. Jag satt snart och stampade fötterna ihop med takten med ett leende på läpparna precis som många andra.
     Musikerna spelade riktigt bra men då och då dök det upp situationer när samspelet försvann lite grann och det blev lite konstigt. Tack vare ambitiöst scenspel med poser och danser så spelade sådana saker dock ingen roll och de lyckades uppehålla en riktigt härlig stämning.
     Gruppen var riktigt kul live men för egen del har jag svårare att charmas hemma i soffan.Det är helt enkelt inte så jag föredrar att lyssna på den här musiken. De finns på Spotify dock så ge det ett försök. Om inte annat rekommenderar jag att gå och se dem live om du får tillfälle.

Inga kommentarer: