tisdag 28 oktober 2014

Peter Murphy - Love Hysteria (1988)

Om du gillar: Bahaus och annan musik inom goth.

Peter Murphys solokarriär har jag länge tänkt gräva i. Kanske har jag redan försökt för länge sedan, oförberedd på det sound som en gång i tiden hade svårare för att fästa sina klor i mina trumhinnor. Saken är hur som helst klar nu: här finns det guld att finna. Om namnet inte låter bekant kanske det klarnar om jag nämner det band som han blev känd genom - Bahaus.
     Bahaus har alltid varit närvarande i mitt liv i någon skala. Det enda fonogram jag äger med gruppen är Gotham, en live-skiva från 1999. En bra start om du är nyfiken så ta en lyssning vet jag.
     Murphys underbara scenspråk och musikaliska uttryck tog fäste snabbt hos en yngre Daniel med tuperat hår (good times). Förbannat cool var han helt enkelt och förbannat cool är han än idag. Vi tar ett exempel på det:

Deras cover av T-Rex låt 'Telegram Sam'.

Det har sedan en tid varit dags för ett nytt försök på Peter Murphys soloskivorn och i vanlig ordning började jag kronologiskt. Skivan Love Hysteria var den första som satte sig och påminner om den tidigare musik han har varit delaktig i. Överlag finns en mer positiv klang i hans egna sound och inslaget av alla synthar är riktigt härligt. Sångrösten och texterna bibehåller den täta och mystiska stämning som en gång i tiden gav Murphy smeknamnet "The godfarther of goth".
     Jag är i skrivande stund ganska överrumplad över hur bra den här skivan kändes från första lyssningen. Jag har på sistone härjat mycket om spåret Socrates the Python som är en av mina favoritlåtar har nu. Ljudteknisk är skivan faktiskt riktigt bra ibland och man kan med glädje höja volymen hemma rätt rejält. Spåret My Last Two Weeks satte nästan igång tårar i soffan idag, riktigt effektfullt användande av ljudbilden.
     Rekommenderas varmt till vänner av Bahaus och musik som med värdigheten i behåll kan beskrivas som goth. Ni kommer att gilla det här utan någon vidare ansträngning. Jag har nedan valt vanliga utgåvan som fanns på Spotify. Härligt när man kan undvika obehagliga remastered-varianter (läs: förstörda och söndermosade varianter) om man vill. Kör hårt.



Inga kommentarer: