lördag 3 oktober 2015

Radiotips: "Den svenska musikhistorien"

Vad är nu detta? Jo det här här en jättebra serie på Sveriges Radio som har sänts ett tag nu. I vimlet av måsten tappade jag den ett tag men har nu tagit upp det igen. Den är nämligen fantastiskt bra. I radioserien går Esmeralda Moberg och Mattias Lundberg igenom musikhistorien ur ett svenskt perspektiv. Ofta dyker det upp olika experter som är experter på mindre specifika forskningsområden.
     En tidig tanke är nu kanske att det här är väldigt dammigt och tråkigt att lyssna på. Historia? Musik? Tänk inte så. Det här kommer definitivt kunna tilltala många människor och inte endast de som gillar dessa ämnesområden väldigt mycket. För min del är det här rätt givet att lyssna på så klart då musikhistoria har blivit ett stort intresse.
Att jag tror det här tilltalar många olika människor beror på att det är riktat till alla. Ta chansen att på ett mindre tungt sätt få lite mer kunskap om vad musik har betytt för vårt samhälle genom tiden. Visste du t ex att många av våra förfäder använde just musik i kyrkan för att hålla koll på årets tidpunkter en gång i tiden?
     Jag vet jag tjatar men det är för att jag verkligen tror att det finns mycket för många att hämta här. Serien är som sagt kanon och Esmeralda och Mattias levererar verkligen. Första säsongen är slut men går att lyssna på från början via hemsidan eller SR-appen. Jag brukar själv ladda ner avsnitten i appen hemma och ta det på tunnelbanan. Spotify-listor skapas även om man vill lyssna lite mer på exempel efter att man har gått igenom ett avsnitt. Seså, lyssna nu!

Samtliga avsnitt finner ni här:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4788

Inga kommentarer: