lördag 31 december 2016

Året som har gått - 2016

2016, ett fattigt foto-år. Bristen på fotografier beror inte på brist av händelser i livet, den saken är säker. Samtidigt är de få bilder jag har tagit en påminnelse om att jag borde fota mer igen. Jag har alltid uppskattat att sitta och titta på bilder från förr då och då. Det är värt så mycket.

Upptagen säger du Daniel, med vad? Ja det handlar så klart främst om jobbet. I förra årssammanfattningen så kunde ni läsa om hur jag hade jobbar som ljudtekniker i ungefär ett halvår. Nu har det alltså gått snart 1,5-2 år och utmaningen fortsätter. Det är skönt att vara varmare i kläderna. Ju mer erfaren jag blir av all kunskap kompetens som jobbet innebär som t ex installation (med allt vad det innebär), ju roligare har jag.
     Det vore kul att kunna förklara i ord och bilder vad som krävs. Hur man gör för att en ljudinstallation ska vara snygg och fungera bra både estetiskt och upplevelsemässigt, men man måste nästan ta sig igenom processen själv. Man kan kort summera det hela med att om högtalarna bara är där uppe på väggarna, cleant och bra som om de alltid har suttit där, då ligger det mycket slit och släp bakom. Mycket. Jag är glad att jag har hamnat på ett företag där vi får tid att göra installationer som går att skryta med och stå för. Där är det stora värdet i vad jag gör.

En spegelvänd ljudtekniker.

En magisk slump i en av de många stunderna i bilen.

En av de absolut största händelserna i år är utan tvekan min och Annas flytt till Traneberg, Bromma. Råcksta var jättehärligt men det var dags att röra på oss kände vi. Den här gången lade vi mycket krut och engagemang för att få den nya lyan som vi ville ha det. Det känns verkligen kanon. Det finns mycket små-dutt att göra fortfarande men de värsta sakerna har vi fått ur vägen.

Vi bor högst upp i Tranberg vilket gör att det är lite berg och dalar kring oss. Det här gör mycket för träningen och märker att jag, trots rätt få löpningstimmar, har fått upp ny styrka! 2015 var ett fattigt år för löpning men 2016 har jag försökt ändra på det. Tiden har inte räckt till i år heller ärligt talat men jag har kunnat hålla mig flytande på ett helt annat sätt.
     Jag sprang äntligen Bysjöloppet i år efter att ha missat det två år i rad. Det var lite kämpigt då det plötsligt blev 27 grader varmt, inga moln fanns på himlen och avsaknaden av skuggor var ett faktum. Det får bli en lärdom till nästa år då jag tänkte återvända. Det kanske kan bli en trevlig tradition då det går att få in ett familjebesök samtidigt.
     Det stora stegen i år är hur som helst att jag inte slutade springa bara för att kyla, snö och is dök upp. Jag köpte bråddar och mer kläder istället. I skrivande stund har jag varit ute i vintern och sprungit tre gånger och får hur bra resultat som helst. Första tanken var att jag kanske kunde förmå mig att springa hälften så långt men jag springer nästan bättre än på sommaren än så länge. Det är för tidigt än så länge för att säga om jag är en bättre vinterlöpare helt enkelt men det ska bli kul att se var det här bär av någonstans. Just det, jag brukar sätta några mål i det här inlägget. 2017 har jag förhoppningsvis gjort 15 km till en stadig sträcka och sprungit en halvmara. Heja heja.

Nya träningsklockan.

En av de få skuggpartierna under Bysjöloppet.

Bråddarna på!

Det är omöjligt att inte nämna musikåret 2016, en blandning av sorg och glädje. Väldigt många musiker som varit viktiga för mig har gått bort i år, inte minst Greg Lake bara för några veckor sedan. Jag har bara suttit och väntat på att nästa favorit ska duka under.
     Det tar mig in på det bra. Jag väntade större delen av året på en mycket speciell konsert - King Crimson. Min oro för att Robert Fripp skulle dö under detta musiktragiska 2016 var stor men så blev inte fallet som tur var. Mer om konserten finns i separat inlägg. Samma månad såg jag även The Cure och Placebo. Många fina stunder, men King Crimson var utan tvekan det största.
     Annars är jakten på nya musikupplevelser av alla dess slag i full gång som vanligt. För den som är intresserad är det bara att läsa bloggen i övrigt. Det hamnar där förr eller senare. Jag kan nämna att jag har hittat ett nytt sätt att anfalla det å så stora området konstmusik (klassiskt). Med lite tur har jag hittat en metod att på ett bra sätt hitta vad jag söker i dessa många hundra år av musikutveckling. Det ger mig också möjlighet att fortsätta läsa musikhistoria - något jag saknar mycket.
     En av de mest spännande rullbanden från mor och far är framkallat och redigerat. Jag har skrivit om det i ett eget inlägg, Morfars röst - Del 2, och det har varit en underbar process. Det är min mors egna band där hon sjunger mycket med morfar och jag har fått ut mycket av att syssla med det.

The Cure, Globen.

King Crimson, Filadelfiakyrkan.

Placebo, Cirkus.

Eftersom ljud/musik är i fokus på den här bloggen vanligtvis måste jag även nämna det nya högtalarköpet som blev av mycket p g a flytten. De nya är som ni ser på bilden nedan mycket mindre men på många sätt bättre. P g a den magra storleken tappar man lite i frekvens nedtill, vilket är lite trist då jag saknar den djupare basen. Å andra sidan har jag vunnit mycket på att allt annat låter otroligt mycket bättre. Mer klar ljudbild och mycket mer transparent representation av ljudinnehållet!      Jag ska också nämna att anledningen till storleken på bjässarna är nödvändig för att de ska kunna spela mycket högre än de små. De klarar av att leverera mycket mer, bl a finns därför två baselement. I ett hem kan man klara sig med mindre så klart men de har tjänat mig väl fram tills nu. Minst av allt saknar jag horndiskanterna och välkomnar med glädje nya runda diskant-membran i mitt liv.

Storleksjämförelse.

HiFi-stunder i gamla hemmet med gamla högtalarna.

Annars har så klart massor av saker hänt under året. Det brukar vara enklast att sammanfatta det med lite bilder. Eftersom det också är roligast att själv titta på det på det sättet så får ni också göra det. Hör kommer lite blandat helt enkelt.

På väg mot Växjö.

Världens tuffaste vattentorn 1 (Växjö).

Världens tuffaste vattentorn 2 (Växjö).

Världens tuffaste vattentorn 3 (Växjö).

                                                   Världens tuffaste vattentorn 4 (Växjö).

Grilldax i Råcksta.

Den försvunna diamanten!

Turtles!

Middag i Tellaro.

Vandring i Tellaro.

Il Duomo di Firenze.

Anna/Lerbebis.

Dani/Medusa.

Mer vandring.

Reunion med Raison Dêtre.

Reunion  med Raison Dêtre.

Låt tills sist den sista bilden nedan vara en påminnelse till både mig själv och dig som läser. Ta bilder, filma lite ibland och ta kanske framförallt upp lite ljud också. Det är lätt värt det när tiden efterhand sväljer våra liv. Det händer mer saker än man verkligen hinner uppskatta och det går ju trots allt inte ens hinna med allt man vill, eller alla man vill. Nu ser vi fram emot ett fantastiskt 2017!

Julgranen efter rivning. Glömde fota.

Inga kommentarer: