söndag 4 juni 2017

Slowdive - Slowdive (2017)

Slowdive är ett i princip legendariskt band. Skivan Slouvaki (1994) är grunden för många gitarrdränkta drömska ljudlandskap och många håller den nära hjärtat - mig inkluderad. Om du inte känner igen varken ovan nämnda titel eller band men känner igen dig själv i beskrivningen - lyssna på den nu.
     Som jag yrat om innan har Shoegaze-genren haft en revival ett tag nu och band som Seasurfer med flera har plötsligt en marknad igen. Det är grymt härligt. I samband med detta satte Slowdive igång igen, en reunion många nog inte hade tänkt sig. Det visade sig gå bra. De höll även idag och med denna skiva har de bevisat att det inte bara var gamla meriter.
     När jag såg nyheten om en nyinspelad skiva stannade tiden faktiskt upp lite grann. Jag kämpade snart emot den där lilla knuffen av plötsliga och stora förväntningar. Det visade sig vara lugnt och den ligger redan i köp-listan.
     Gitarrerna, är som med all musik i den här genren, en stor del av den här skivans sound. Det är verkligen väl genomfört också. Rymdigt, glittrigt men utan att bli en röra på ett dåligt sätt. Man hör knappt vad någon sjunger ibland och det är helt i sin ordning så klart. För den som inte riktigt lirar med den idén som är genren kär kan jag bara tipsa om att känna in rösten som ett ljudande instrument snarare än ett sätt att framföra budskap i ord. Lite som att lyssna på ett språk man inte överhuvudtaget kan.
     Jag gillar det mesta på den här skivan men rekommenderar gärna spår 4, Sugar for the Pill, som ett sätt att komma in i den om det andra till en början känns som en röra.
     Ett stort plus för den här skivan är att produktionen är väldigt fin för det mesta. Det låter faktiskt jättebra och med tanke på genren i fråga känns det så otroligt bra! Jag önskar att band som Seasurfer kan hitta dit - deras skivor lär ha låtit så mycket bättre innan den moderna mastringen brölade över hela alltet. Nog om det. Lyssna nu på en oväntat lyckad comeback:

Inga kommentarer: