torsdag 16 januari 2014

Dokumentär: I Dream of Wires - The Modular Synthesizer Documentary (hardcore edition) (2013)

Det här är en dokumentär om modulations-synthar d.v.s. en apparat som består av flera moduler som påverkar ett ljud som färdas genom dessa (min förklaring här är minst sagt bristfällig men det får dokumentären åtgärda). Detta ger upphov till otroliga möjligheter i ett musikaliskt skapande. I vissa utföranden finns det i princip inga gränser alls.
     Dokumentären behandlar ämnet ur flera olika aspekter som historiskt, tekniskt och filosofiskt. De har verkligen lyckats med att skapa en bred bild av sammanhanget. Intervjuer med många olika fantaster och musiker finns med och just "hardcore edition"-versionen är nästan fyra timmar lång. Just på grund av den långa speltiden lyckas de undvika den fälla jag tycker många dokumentärer hamnar i: att inte kunna ta tid på sig att kunna skapa en ordentlig helhetsbild av ämnet som undersöks.
     Det här instrumentet är så fantastiskt och även om det inte var helt nytt för mig har jag inte riktigt förstått hur det har funkat innan, min uppskattning för dessa synthar har definitivt ökat. Jag rekommenderar den här dokumentären till dig som gillar elektronisk musik eller bara fascineras av musik som tar sig utanför givna ramar för vad "musik" kan vara. Om inte annat räcker det nog med att vara född på 80-talet då det förmodligen är svårt att inte få nostalgin att gnistra till.

Inga kommentarer: