torsdag 21 augusti 2014

Cocteau Twins - Four-Calendar Café (1993)

Om du gillar: Ett mindre svävigt/mer pop:igt Cocteau Twins, Frazer

Då var vi framme vid den näst sista skivan gruppen producerade. Soundet har ytterligare kommit närmare popen och i samband med förändringar i text är det något av det tydligare och mer lättförstådda de gjort. Med textförändringar syftar jag på att det vid det här laget är mycket mer konkret text på engelska. De har helt enkelt tagit sig ifrån sina tidigare traditioner. Personligen saknar jag det men jag förstår att det förmodligen var en naturlig utveckling för dem när man ser på hur musiken följer samma spår - tydlighet.
     Om jag ska vara ärlig har den här skivan hamnat i skymundan för mig. Jag måste dock erkänna, i skrivande stund, att jag gillar den mycket mera nu för tiden. Ett stort plus är att produktionen känns rätt bra och det är alltid ett plus för den här gruppen med alla deras lager av gitarrer.
     Även om jag gillar den mera idag så förstår jag varför den inte charmade mig mycket förr. Den lämnar inte mycket utrymme för upptäcktsfärd helt enkelt. Det är svårt att i längden engagera sig i verken samtidigt som de är väldigt vackra. Kanske kommer min uppfattning förändras, något som tiden får utvisa.
     Rekommenderar jag den då? Om du är ett fan av sväv med mindre konstigheter, om du gillar t ex Heaven or Las Vegas, då är den här värd att ge ett försök. Samtidigt är det nog ett perfekt soundtrack för alla en slö söndag. Give it a try.


Inga kommentarer: