onsdag 24 juni 2015

Starving Insect - The Great Nothing (2015)

Om du gillar: Hård och långsam techno, hardcore, storslagen ljudkvalitet.

Det finns många begåvade människor där ute och Alexander Kassberg, mannen bakom artistnamnet Starving Insect, är definitivt en av dessa. Under många år har han nu slutfört skivan The Great Nothing som en samling av låtar som går under genren Doom Core. Vad är det kanske man undrar då? Kanske ska vi ta en titt på den genre som denna subgenre utgår ifrån.
     När jag var liten och min bror var lite större än mig (tyvärr fortfarande fallet) lyssnade han på massor av olika sorters musik som jag då och då tog till mig. Ibland lånade jag skivor av honom och bland dessa fanns några av Thunderdome-samlingarna. Den låt jag kommer att tänka på allra först är den med samplingar från filmatiseringen av Stephen Kings bok It (1990):


Den här musiken gjorde nog många föräldrar lite oroliga. Den var väldigt snabb, hård och tog säkert tankarna till okontrollerade rave-fester fyllda med dödsknark. Men barnen är ok och musiken känns faktisk fortfarande rätt härlig om vi helt och hållet bortser från ljudkvaliteten.
     Alexander har behållit de fundamentala delarna av den här musiken men valt att göra genren långsammare och mindre "peppig". Att han är ett fan av skräckfilm är tydligt och den täta och mörka stämningen han skapar är helt enkelt fantastisk. Blandningen av inspelning och syntetiskt skapade ljud är väldigt spännande. Kan man t ex någonsin få nog av en waterphone?

Alexander Kassberg in action.

Att Starving Insect gör något nyskapande ur genresynpunkt sticker skivan ut ur mängden på ett annat sätt - den låter otroligt bra. Den går att spela otroligt högt eller lågt. Det finns inga fel här och inget känns lämnat åt slumpen. För en genre som låter så ljudtekniskt dåligt är det bara att gratulera världen till en bra skiva. Jag hyllar för att jag gillar.




Inga kommentarer: